درمان سنگ حالب
نوشته شده توسط : pari

علت تشکیل سنگ حالب

همانطور که علل تشکیل سنگ کلیه ناشناخته است، اما می توان گفت افرادی با سابقه بیماری سنگ کلیه در خانواده دارای ریسک بیشتری هستند. اختلالات متابولیسمی مشخصی مانند کلیه پلی کیستیک و عفونت مجاری ادراری نیز می تواند در تشکیل سنگ ها مؤثر باشد.

افرادی از تورم مزمن روده رنج می برند نیز مستعد سنگ کلیه در حالب می باشند. عمل بای پس روده یا جراحی باز ممکن است باعث تشکیل سنگ در حالب شود. در این موارد، توصیه می شود مصرف مواد غذایی با اگزالات بالا، مانند چغندر، جوانه گندم، سویا، بادام زمینی، شکلات، سیب زمینی شیرین، اسفناج، ریواس، بامیه و چاه سیاه را محدود کنید. به جای آن می توانید از مارمالاد، تمشک، دل و جگر گوسفندی، کرفس، انگور استفاده کنید.

علائم سنگ حالب

در صورتی که سنگ حالب کوچک باشد، علائمی نخواهد داشت. در صورتی که به اندازه ای بزرگ باشد که موجب انسداد مجرای ادرار شود، جریان ادرار را مسدود کرده و درد شدید در کلیه  و نواحی زیر شکم ایجاد خواهد کرد که این درد به کشاله ران نیز منتشر خواهد شد. همچنان که بدن سعی در دفع سنگ کلیه دارد، رنگ ادرار ممکن است صورتی شده و تکرر ادرار در فرد به وجود آید. در حالت ادرار همراه با سوزش و درد خواهد بود. همچنین ممکن است فرد به دلیل عفونت ادراری دچار تب و لرز نیز شود.

تشخیص سنگ حالب

سنگ های کوچک که علائمی ندارند در عکس رادیولوژی دیده می شوند. موادی که باعث تشکیل سنگ ها می شوند نیز با آزمایش ادرار و خون قابل تشخیص هستند. سی تی اسکن مجاری ادراری نیز در برخی موارد توصیه می شود.

درمان سنگ حالب

همواره درمان های غیر جراحی الویت دارند. در صورتی که سنگ به اندازه کافی کوچک باشد، رژیم غذایی روزانه شامل نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند به دفع سنگ کلیه از حالب کمک کند. داروهای مسکن برای کنترل درد و داروهای کنترل کننده اسیدیته ادرار نیز تجویز می شود.

برای درمان سنگ های شاخ گوزنی باید ادرار را عاری از باکتری نگاه داشت تا از تشکیل مجدد سنگ کلیه جلوگیری شود. در این صورت مصرف آنتی بیوتیک ها به صورت منظم و مشخص می تواند تجویز شود.

در صورتی که سنگ حالب به اندازه ای بزرگ باشد که سبب بستن مجرای ادرار و درد زیاد و عفونت ادرار شود، جراحی سنگ کلیه ضروری است. امروزه روش های غیر جراحی و اندوسکوپیک برای خارج کردن سنگ وجود دارد که شامل موارد زیر است:

سنگ شکنی برون اندامی کلیه با موج شوک (ESWL)

سنگ شکنی درون اندامی (TUL)

نفرولیتومی زیر پوستی (PCNL)

 

منبع:

سلامت پدیا





:: برچسب‌ها: #تشخیص-سنگ-حالب , #سنگ-حالب#درمان-سنگ-حالب ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: